Przedszkole Publiczne Nr 9 im.”Baśniowej Krainy”
Data wytworzenia: | 2025-01-15 13:11:25 |
---|---|
Redaktor: | Patoła Agnieszka |
Opis: | Modyfikacja treści strony |
Regulamin Pracy
REGULAMIN PRACY
W PRZEDSZKOLU PUBLICZNYM NR 9 W CZELADZI IM. BAŚNIOWEJ KRAINY
REGULAMIN PRACY
W PRZEDSZKOLU PUBLICZNYM NR 9 W CZELADZI IM. BAŚNIOWEJ KRAINY
Podstawa prawna:
. Ustawa z 21 listopada 2008r. O pracownikach samorządowych (DzU 2014r, poz. 1202 z późniejszymi zm.).
Rozdział I
Postanowienia ogólne
Regulamin ustala organizację i porządek w procesie pracy w Przedszkolu Publicznym Nr 9w Czeladzi Im. ,,Baśniowej Krainy” zwanym dalej Przedszkolem, oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników.
Postanowienia Regulaminu dotyczą wszystkich pracowników Przedszkola bez względu na rodzaj wykonywanej pracy i zajmowane stanowisko.
Pracownik rozpoczynający pracę w Przedszkolu zapoznaje się z regulaminem. Oświadczenie pracownika o zapoznaniu się z treścią Regulaminu zostaje dołączone do jego akt osobowych.
Rozdział II
Podstawowe prawa i obowiązki pracowników i pracodawcy
Pracownik jest obowiązany wykonywać pracę sumiennie i starannie, przestrzegać dyscypliny pracy oraz stosować się do poleceń przełożonych, które dotyczą pracy, jeżeli nie są one sprzeczne z przepisami prawa pracy lub umową o pracę.
Pracownik jest obowiązany w szczególności:
Niezależnie od obowiązków określonych powyżej nauczyciele i inni pracownicy pedagogiczni są obowiązani:
Zabrania się pracownikom:
Rozdział III
Obowiązki pracodawcy
Pracodawca jest zobowiązany w szczególności:
Rozdział IV
Wymiar i rozkład czasu pracy
Czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy lub innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy.
Czas pracy powinien być w pełni wykorzystany przez każdego pracownika na wykonywanie obowiązków wynikających z nawiązanego stosunku pracy.
Czas pracy wynosi 8 godzin na dobę i przeciętnie 40 godzin w pięciodniowym tygodniu pracy w przyjętym jednomiesięcznym okresie rozliczeniowym.
W Przedszkolu obowiązują następujące systemy pracy z zachowaniem normy pracy określonej w § 13:
Tydzień roboczy obejmuje dni od poniedziałku do piątku, przy czym, jeżeli jest to uzasadnione rodzajem pracy lub jej organizacją, istnieje możliwość zmiany przez Dyrektora tak ustalonego tygodnia pracy dla poszczególnych pracowników obsługi.
Godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy określa sporządzony przez Dyrektora miesięczny harmonogram, który w przypadku nauczycieli musi być dodatkowo zatwierdzony przez radę pedagogiczną.
Harmonogram staje się obowiązujący pod warunkiem podania go do wiadomości zainteresowanym pracownikom w sposób ustalony na terenie placówki, nie później niż na 7 dni przed jego wprowadzeniem.
Za porę nocną przyjmuje się czas między godz. 22.00 a 6.00, a za pracę w niedzielę i święto - pracę od godz. 6.00 rano w niedzielę lub święto do godz. 6.00 dnia następnego.
Praca wykonywana ponad normy czasu pracy ustalone zgodnie z § 14 stanowi pracę w godzinach nadliczbowych. Taka praca jest dopuszczalna tylko w razie:
Liczba godzin nadliczbowych przepracowanych w związku z okolicznościami wskazanymi w § 20 nie może przekraczać dla danego pracownika 4 godzin na dobę i 150 godzin w roku kalendarzowym.
Za pracę w godzinach nadliczbowych, oprócz normalnego wynagrodzenia przysługuje dodatek w wysokości:
W zamian za czas przepracowany ponad ustaloną normę, pracownikowi - na jego wniosek - udzielany jest czas wolny od pracy w tym samym wymiarze. W tym przypadku pracownikowi nie przysługuje dodatek za pracę w godzinach nadliczbowych.
Pracodawca prowadzi ewidencję czasu pracy w celu prawidłowego ustalenia wynagrodzenia i innych świadczeń związanych z pracą, uwzględniając m.in. godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy, pracę w porze nocnej i w godzinach nadliczbowych.
Rozdział V
Organizacja i porządek w pracy, zasady usprawiedliwiania nieobecności i zwolnienia od pracy
Obowiązkiem pracownika jest punktualne rozpoczynanie pracy.
Pracownik jest zobowiązany potwierdzić swoją obecność w pracy:
Pracownik jest obowiązany usprawiedliwić nieobecność w pracy, przedstawiając niezbędne dowody w tym zakresie:
W przypadku spóźnienia się do pracy pracownik powinien niezwłocznie zgłosić się do dyrektora, podając przyczynę spóźnienia.
Rozdział VI
Odpowiedzialność porządkowa pracowników
Przy zastosowaniu kary bierze się pod uwagę w szczególności: rodzaj naruszenia obowiązków pracowniczych, stopień winy pracownika i jego dotychczasowy stosunek do pracy.
Rozdział VII
Wynagrodzenie za pracę
Pracownikowi przysługuje wynagrodzenie w wysokości określonej w umowie o pracę.
Szczegółowe zasady przyznawania dodatków, premii oraz nagród określają:
Rozdział VIII
Urlopy
Rozdział IX
Bezpieczeństwo i higiena pracy
1) znać przepisy i zasady BHP oraz przeciwpożarowe;
2) uczestniczyć w organizowanych przez pracodawcę szkoleniach z zakresu BHP i ochrony przeciwpożarowej;
3) dbać o porządek i czystość na własnym stanowisku pracy i w jego otoczeniu;
4) stosować środki ochrony indywidualnej, zgodnie z ich przeznaczeniem;
5) poddawać się wyznaczonym przez pracodawcę badaniom lekarskim oraz stosować się do zaleceń i wskazań lekarskich;
6) niezwłocznie informować pracodawcę o zauważonych wypadkach w miejscu pracy lub o stwierdzonych zagrożeniach życia lub zdrowia;
7) współdziałać z pracodawcą w wykonywaniu obowiązków dotyczących BHP.
1) organizowania pracy i stanowisk pracy w sposób zapewniający bezpieczne i higieniczne warunki pracy;
2) zapoznawania pracowników z przepisami BHP oraz ppoż. i przeprowadzania szkoleń w tym zakresie;
3) kierowania pracowników na badania lekarskie;
4) dbania o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń i wyposażenia technicznego.
Zabrania się pracownikom:
1) wykorzystywania maszyn i urządzeń niezgodnie z przeznaczeniem;
2) samowolnego przerabiania lub demontowania elementów wyposażenia technicznego;
3) spożywania alkoholu oraz palenia tytoniu na terenie zakładu pracy poza wyodrębnionymi miejscami wyznaczonymi przez dyrektora usytuowanymi w taki sposób, aby osoby niepalące, nie były narażone na wdychanie dymu tytoniowego.
Pracodawca może dopuścić pracownika do pracy, gdy posiada on wszystkie wymagane kwalifikacje zawodowe oraz odbył niezbędne szkolenia wstępne w zakresie BHP i ppoż. Jeśli wykonywanie danej pracy wymaga stosowania środków ochrony indywidualnej lub odzieży i ubrania roboczego, dopuszczenie do pracy może nastąpić wyłącznie po odpowiednim wyposażeniu pracownika.
Środki ochrony indywidualnej, niezbędne do stosowania na określonym stanowisku pracy określa tabela środków ochrony indywidualnej stanowiąca załącznik nr 1 do Regulaminu.
Wykaz prac wzbronionych kobietom, zgodny z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, stanowi załącznik nr 2 do regulaminu.
Rozdział X
Przepisy końcowe
Regulamin został uzgodniony ze związkami zawodowymi.
Załącznik nr 1
ZASADY PRZYDZIAŁU ODZIEŻY OCHRONNEJ I ŚRODKÓW OCHRONY OSOBISTEJ
PRACOWNIKOM PRZEDSZKOLA NR 9 W CZELADZI IM. BAŚNIOWEJ KRAINY
Pracownicy niżej wymienieni nabywają prawo do odzieży ochronnej z dniem zawarcia umowy o pracę na czas nieokreślony. Obowiązek dostarczenia odzieży spoczywa na Dyrektorze Przedszkola.
Wykaz odzieży ochronnej dla pracowników określony jest w stosownym Zarządzeniu Dyrektora.
Lp. |
Stanowisko pracy |
Zakres wyposażenia |
Planowany okres używania |
1 |
Dyrektor przedszkola |
R - fartuch kolorowy R - obuwie profilaktyczne Okulary korygujące wzrok |
do zużycia 24 m-ce 36 m-cy |
2 |
Nauczyciel |
R - fartuch kolorowy R - obuwie profilaktycznie |
do zużycia 24 m-ce |
3 |
Kucharka, pomoc kuchenna |
R - czepek biały R - fartuch biały R - fartuch kolorowy R - obuwie antypoślizgowe R - fartuch wodoodporny O - rękawice gumowe |
do zużycia 12 m-ce do zużycia 12 m-cy do zużycia do zużycia |
4 |
Intendent |
R - fartuch kolorowy R- fartuch biały R - obuwie profilaktyczne Okulary korygujące wzrok |
12m-cy 18 m-cy 12 m-ce 36 m-cy |
5 |
Woźna oddziałowa |
R - czepek biały R - fartuch biały R - fartuch kolorowy R - obuwie antypoślizgowe R - fartuch wodoodporny O - rękawice gumowe |
do zużycia 18 m-cy 12 m-ce 12 m-cy do zużycia do zużycia |
6 |
Konserwator |
R - czapka drelichowa R - obuwie sk/gum O - koszula flanelowa R - ubranie robocze O - kurtka ocieplana |
do zużycia 24 m-ce 12 m-cy 12 m-cy 4 o.z |
Załącznik nr 2
WYKAZ PRAC SZCZEGÓLNIE UCIĄŻLIWYCH LUB SZKODLIWYCH
DLA ZDROWIA KOBIET
Na podstawie załącznika do Rozporządzenia Rady Ministrów z 10 września 1996 r. w sprawie wykazu prac szczególnie uciążliwych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet (DzU 1996 nr 114, poz. 545 ze zm.)
I
Prace związane z wysiłkiem fizycznym i transportem ciężarów oraz wymuszoną pozycją ciała
1) 12 kg - przy pracy stałej,
2) 20 kg - przy pracy dorywczej (do 4 razy na godzinę w czasie zmiany roboczej).
1) 50 N - przy pracy stałej,
2) 100 N - przy pracy dorywczej (do 4 razy na godzinę w czasie zmiany roboczej).
1) 120 N - przy pracy stałej,
2) 200 N - przy pracy dorywczej (do 4 razy na godzinę w czasie zmiany roboczej).
1) 8 kg - przy pracy stałej,
2) 15 kg - przy pracy dorywczej (do 4 razy na godzinę w czasie zmiany roboczej).
1) 50 kg - przy przewożeniu na taczkach jednokołowych,
2) 80 kg - przy przewożeniu na wózkach 2, 3 i 4-kołowych,
3) 300 kg - przy przewożeniu na wózkach po szynach.
Wyżej podane dopuszczalne masy ciężarów obejmują również masę urządzenia transportowego i dotyczą przewożenia ciężarów po powierzchni równej, twardej i gładkiej o pochyleniu nieprzekraczającym:
2% - przy pracach wymienionych w pkt 1 i 2,
1% - przy pracach wymienionych w pkt 3.
W przypadku przewożenia ciężarów po powierzchni nierównej w sposób określony w pkt 1 i 2, masa ciężarów nie może przekraczać 60% wielkości podanych w tych punktach.
1) wszystkie prace, przy których najwyższe wartości obciążenia pracą fizyczną, mierzone wydatkiem energetycznym netto na wykonanie pracy, przekraczają 2900 kJ na zmianę roboczą,
2) prace wymienione w ust. 2-6, jeżeli występuje przekroczenie 1/4 określonych w nich wartości,
3) prace w pozycji wymuszonej,
4) prace w pozycji stojącej łącznie ponad 3 godziny w czasie zmiany roboczej.
II
Prace w mikroklimacie zimnym, gorącym i zmiennym
Dla kobiet w ciąży lub karmiących piersią:
1) prace w warunkach, w których wskaźnik PMV (przewidywana ocena średnia), określany zgodnie z Polską Normą, jest większy od 1,5,
2) prace w warunkach, w których wskaźnik PMV (przewidywana ocena średnia), określany zgodnie z Polską Normą, jest mniejszy od - 1,5,
3) prace w środowisku, w którym występują nagłe zmiany temperatury powietrza w zakresie przekraczającym 15oC.
III
Prace w hałasie i drganiach
Dla kobiet w ciąży:
1) prace w warunkach narażenia na hałas, którego:
2) prace w warunkach narażenia na hałas infradźwiękowy, którego:
3) prace w warunkach narażenia na hałas ultradźwiękowy, którego:
- przekraczają wartości podane w tabeli:
Częstotliwość środkowa pasm tercjowych [kHz] |
Równoważny poziom ciśnienia akustycznego odniesiony do 8-godzinnego dobowego lub do przeciętnego tygodniowego, określonego w Kodeksie pracy, wymiaru czasu pracy [dB] |
Maksymalny poziom ciśnienia akustycznego [dB] |
10; 12,5; 16 |
77 |
100 |
20 |
87 |
110 |
25 |
102 |
125 |
31,5; 40 |
107 |
130 |
4) prace w warunkach narażenia na drgania działające na organizm przez kończyny górne, których:
5) wszystkie prace w warunkach narażenia na drgania o ogólnym oddziaływaniu na organizm człowieka.
IV
Prace narażające na działanie pól elektromagnetycznych, promieniowania jonizującego i nadfioletowego oraz prace przy monitorach ekranowych
1) prace w zasięgu pól elektromagnetycznych o natężeniach przekraczających wartości dla strefy bezpiecznej,
2) prace w środowisku, w którym występuje przekroczenie 1/4 wartości najwyższych dopuszczalnych natężeń promieniowania nadfioletowego, określonych w przepisach w sprawie najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia w środowisku pracy,
3) prace w warunkach narażenia na promieniowanie jonizujące określonych w przepisach prawa atomowego,
4) prace przy obsłudze monitorów ekranowych - powyżej 4 godzin na dobę.
V
Prace pod ziemią, poniżej poziomu gruntu i na wysokości
1) na stanowiskach kierowniczych, nie wymagającej stałego przebywania pod ziemią i wykonywania pracy fizycznej,
2) w służbie zdrowia,
3) w okresie studiów, w ramach szkolenia zawodowego,
4) wykonywanej dorywczo i nie wymagającej pracy fizycznej.
1) prace na wysokości - poza stałymi galeriami, pomostami, podestami i innymi stałymi podwyższeniami, posiadającymi pełne zabezpieczenie przed upadkiem (bez potrzeby stosowania środków ochrony indywidualnej przed upadkiem), oraz wchodzenie i schodzenie po drabinach i klamrach,
2) prace w wykopach oraz w zbiornikach otwartych.
VI
Prace w podwyższonym lub obniżonym ciśnieniu
Dla kobiet w ciąży lub karmiących piersią - prace nurków oraz wszystkie prace w warunkach podwyższonego lub obniżonego ciśnienia.
VII
Prace w kontakcie ze szkodliwymi czynnikami biologicznymi
Dla kobiet w ciąży lub karmiących piersią:
1) prace stwarzające ryzyko zakażenia: wirusem zapalenia wątroby typu B, wirusem ospy wietrznej i półpaśca, wirusem różyczki, wirusem HIV, wirusem cytomegalii, pałeczką listeriozy, toksoplazmozą,
2) prace przy obsłudze zwierząt dotkniętych chorobami zakaźnymi i inwazyjnymi.
VIII
Prace w narażeniu na działanie szkodliwych substancji chemicznych
Dla kobiet w ciąży lub karmiących piersią:
1) prace w narażeniu na działanie czynników rakotwórczych i o prawdopodobnym działaniu rakotwórczym, określonych w odrębnych przepisach,
2) prace w narażeniu na niżej wymienione substancje chemiczne niezależnie od ich stężenia w środowisku pracy:
- chloropren,
- 2-etoksyetanol,
- etylenu dwubromek,
- leki cytostatyczne,
- mangan,
- 2-metoksyetanol,
- ołów i jego związki organiczne i nieorganiczne,
- rtęć i jej związki organiczne i nieorganiczne,
- styren,
- syntetyczne estrogeny i progesterony,
- węgla dwusiarczek,
- preparaty do ochrony roślin,
3) prace w narażeniu na działanie rozpuszczalników organicznych, jeżeli ich stężenia w środowisku pracy przekraczają wartości 1/3 najwyższych dopuszczalnych stężeń.
IX
Prace grożące ciężkimi urazami fizycznymi i psychicznymi
Dla kobiet w ciąży lub karmiących piersią:
1) prace w wymuszonym rytmie pracy (np. na taśmie),
2) prace wewnątrz zbiorników i kanałów,
3) prace stwarzające ryzyko ciężkiego urazu fizycznego lub psychicznego, np. gaszenie pożarów, udział w akcjach ratownictwa chemicznego, usuwanie skutków awarii, prace z materiałami wybuchowymi, prace przy uboju zwierząt hodowlanych oraz obsłudze rozpłodników.